فهرست

مرکز کاشت حلزون دانشگاه علوم پزشکی بابل

این مرکز از سال 1399 با همت آقای محسن منادی مدیر مرکز کاشت حلزون دانشگاه و آقای دکتر کیوان کیاکجوری متخصص گوش و حلق و بینی بیمارستان آیت اله روحانی بابل راه اندازی شد و در حال حاضر می توان گفت به تعداد 84کودک تحت عمل موفقیت آمیز کاشت حلزون قرار گرفته اند.

موفقیت مرکز کاشت حلزون بابل در 84 عمل جراحی پیاپی

 

نخستین مرکز کاشت حلزون مازندران و پانزدهمین مرکز کاشت حلزون کشور که ۹ اردیبهشت امسال در بیمارستان آیت‌الله روحانی بابل افتتاح شد، طی ماه‌های اخیر با انجام چند عمل موفق کاشت حلزون شنوایی کودکان توانست اعتماد متقاضیان انجام این عمل در مازندران و استان‌های همسایه را جلب کند.

 

مدیر کاشت حلزون دانشگاه علوم پزشکی بابل در حاشیه انجام دهمین عمل کاشت حلزون در این مرکز و تیم علمی و پزشکی مرکز کاشت حلزون شنوایی دانشگاه علوم پزشکی بابل از ابتدای راه‌اندازی تاکنون یعنی طی حدود ۷ ماه توانست شنوایی را به 84 کودک مازندرانی که از ۱۵ماه تا ۳ سال سن داشتند برگرداند.

محسن منادی افزود: این کودکان از نقاط مختلف استان از جمله شهرهای بهشهر، فریدونکنار، بهمنمیر، محمودآباد، نکا، ساری و بابل مراجعه کرده بودند و اکنون نیز متقاضیانی از سایر شهرستان‌ها و حتی استان‌های همسایه برای انجام کاشت حلزون داریم که در نوبت انجام عمل قرار دارند.

وی با اشاره به انجام 84 عمل کاشت حلزون روی گوش کودک ۲۱ ماهه بابلی اظهار کرد: پس از قراردان پروتز در قسمت داخلی گوش، روند فعال‌سازی، برنامه‌ریزی و تنظیم بخش خارجی پردازشگر کاشت حلزون شنوایی توسط گروه شنوایی‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی بابل حدود ۵ هفته دیگر برای این کودک بابلی انجام خواهد شد.

 

به گفته منادی، رسیدن تعداد عمل‌های جراحی مهم در این قبیل مراکز پزشکی به عدد 84 معمولا در جامعه پزشکی یک موفقیت از نظر استمرار فعالیت و پشت‌سر گذاشتن فرآیندهای ابتدایی محسوب می‌شود و اعتبار آن مرکز را افزایش می‌دهد.

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز اظهار کرد: تاکنون 84 عمل جراحی کاشت حلزون در دانشگاه علوم پزشکی بابل با موفقیت به انجام رسیده که خوشبختانه همه این کودکان، شنوایی خود را به دست آوردند.

دکتر کیوان کیاکجوری افزود: درمان این بیماران زمان طلایی دارد که پیش از تکلم است.  خانواده‌ها باید در بدو تولد در مراحل غربالگری شنوایی بسیار حساس باشند، اگر بچه‌هایی که دچار اختلال شنوایی هستند در غربالگری شناسایی نشوند در سنین بالا اعمال جراحی در آنها دچار مشکل می‌شود و نمی‌تواند مفید و موثر باشد.

 متخصص گوش و حلق و بینی و فلوشیپ اتولوژی و نورواتولوژی و کوکلئار ایمپلنت دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: والدینی که فرزندشان کاندیدای این عمل می‌شوند باید همکاری مؤثر و تنگاتنگ با تیم جراحی، شنوایی‌شناسی و گفتار درمانی داشته باشند تا بتوانند از نتایج بسیار خوبی برخوردار شوند. عمل جراحی کاشت حلزون هم روی کودکان و هم روی بزرگسالان انجام می‌شود، ولی شرط انجام عمل برای بزرگسالان داشتن گفتار مناسب است.