فهرست

وزیر بهداشت در هجدهمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی و جشنواره آموزشی شهید مطهری اعلام کرد:

دکتر هاشمی از تصویب و اجرای طرح آمایش سرزمینی در حوزه آموزش پزشکی به عنوان یکی از تصمیمات مهم و اثرگذار وزارت بهداشت یاد کرد و ضمن تقدیر از همکاری های شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های علوم پزشکی کشور، گفت: تنها مجموعه ای که کارش را هدفمند دنبال می کند، وزارت بهداشت است.

وزیر بهداشت در هجدهمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی و جشنواره آموزشی شهید مطهری

به گزارش وبدا، دکتر سید حسن هاشمی شب گذشته در هجدهمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی و جشنواره آموزشی شهید مطهری، اظهار داشت: یکی از مهمترین جلسات کشور و وزارت بهداشت، همایش ها و کنگره های حوزه آموزش پزشکی است و اگر بپذیریم که صلاح و سعادت یک کشور از مسیر علم، آموزش، رفتارسازی و ارتقای فرهنگی می گذرد، طبیعی است که ادعای گزافی نکرده ایم چرا که هیچ کشوری به صلاح و سعادت نمی رسد به جز اینکه فرهنگ آن جامعه ارتقا پیدا کند.


ضرورت توجه ویژه به نهادهای فرهنگی کشور

وزیر بهداشت  با بیان این که آموزش و پرورش، آموزش عالی، نهادهای فرهنگی مانند حوزه های علمیه، صدا و سیما و رسانه ها می توانند موجب پیشرفت و سعادت کشور شوند، افزود: بنابراین باید به این نهادها، توجه ویژه ای داشته باشیم، تا از گزند سلیقه پردازی، تعصب گرایی و جزم اندیشی در امان باشند و تا حد ممکن از روش های علمی با تکیه بر داده ها و دانش، در حوزه فرهنگی اعم از بومی و اعتقادی، پافشاری کنیم زیرا آینده کشور از این مسیر می گذرد و اگر به آنها توجه کنیم، به کشور خدمت کرده ایم در غیر این صورت آسیب های زیادی به کشور وارد خواهد شد.

دکتر هاشمی تصریح کرد: ساخت ساختمان، جاده، ریل، هواپیما، درمان و خدمات ممکن است انجام شود اما فرهنگ، بسیار پایدار است که کار سخت و از جنس کارهای انبیاء است و باید در این حوزه صبور بود و اصلاح فرهنگ جامعه به زمان نیاز دارد.


نمی توان وضعیت فرهنگی و بهداشتی کشور را در طول یک یا دو دولت، به طور کامل سامان داد

وزیر بهداشت گفت: نمی توان وضعیت فرهنگی و بهداشتی کشور را در طول یک یا دو دولت، به طور کامل سامان داد و گاهی اوقات اثر رفتارهای فرهنگی مانند خشم یا نشاط عمومی که خواسته یا ناخواسته انجام می دهیم طی چندین نسل بعد، بروز و ظهور دارد اگر خشم عمومی را تبلیغ کردیم، حداقل دو سه نسل زمان نیاز دارد تا به زمان قبل برگردیم و اگر نشاط عمومی را تبلیغ و تشویق کردیم، برکات آن در چندین نسل بعد، می ماند.

دکتر هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات دولت یازدهم که در ابتدای کار با بحران دارو و وضعیت نابسامان درمان، مواجه بود اظهار داشت: بسیاری از افراد انتقاد می کردند که چرا اقدامات ما از حوزه درمان آغاز شد و شاید توجهی به حوزه بهداشت نداریم اما در ادامه مسیر، با تحول در حوزه بهداشت و آموزش پزشکی ، اقدامات بسیار ارزشمندی در این حوزه ها  انجام شد.

وزیر بهداشت از مشکلات تامین منابع، اولویت قرار گرفتن بهداشت و درمان در مجموعه کارهای اجرایی دولت و فوریت های رسیدگی به حوزه درمان و بهداشت به عنوان دلایل تاخیر در تحول آموزش یاد کرد و گفت: خوشبختانه تیم بسیار متخصص و ارزشمندی در حوزه آموزش پزشکی در وزارت بهداشت مستقر شدند و توانستند از ظرفیت های دانشگاه های علوم پزشکی، نهایت استفاده را ببرند و کارنامه درخشانی را برای دولت، رقم بزنند.


یکی از اتفاقات مهم حوزه آموزش پزشکی در دولت یازدهم، تبدیل چند صدایی به همنوایی بود

دکتر هاشمی یادآور شد: در طول بیست سال گذشته که در حاشیه وزارت بهداشت قرار داشتم می دیدم که برای آموزش پزشکی، مکتب های مختلفی ایجاد می شود و یکی از اتفاقات مهم و مبارکی که در دولت یازدهم در حوزه آموزش پزشکی رخ داد، تبدیل چند صدایی در حوزه آموزش پزشکی به همنوایی بود و شاهد هم افزایی در این حوزه بودیم.
 وزیر بهداشت افزود: زمانی که در وزارت بهداشت کار خودمان را آغاز کردیم 15 مجموعه در وزارت بهداشت در قالب طرح تحول سلامت، هر کدام ایده ای داشتند اما در حال حاضر، همه یک هدف را دنبال می کنند، نقشه راه مشخص است و همه در رسیدن به افق های ترسیم شده، همدل هستند.


استقبال و ثبت نام بی نظیر 2200 نفر در همایش کشوری علوم پزشکی و جشنواره شهید مطهری

دکتر هاشمی با اشاره به استقبال و ثبت نام 2200 نفر در همایش کشوری علوم پزشکی و جشنواره شهید مطهری، گفت: ارسال بیش از 600 مقاله فول تکست در این جشنواره بی نظیر است و در کشور کمتر کنگره ای را دیده ام که چنین استقبال و همتی در آن وجود داشته باشد و این نشان دهنده، حضور و مشارکت حداکثری در حوزه سلامت است و باید امیدوار باشیم.

از نظر پزشکی و پیشرفت های علوم پزشکی ایران در منطقه به خودمان افتخار کنیم
وزیر بهداشت وضعیت حوزه پزشکی نسبت به سایر کشورهای منطقه را بسیار مناسب عنوان کرد گفت: از نظر پزشکی و پیشرفت های علوم پزشکی ایران در منطقه به خودمان افتخار کنیم.
دکتر هاشمی افزود: این شرایط با همت و غیرت ایرانی و تعصب جوانان ایرانی به کشور و انقلاب اسلامی و آینده آن، بدست آمده است.

نکته ای در مورد تیپ بندی دانشگاه ها

وزیر بهداشت یکی از اقدامات ارزشمند حوزه آموزش پزشکی را برداشته شدن برخی تبعیض های گذشته عنوان کرد و گفت: این تبعیض ها مانند تیپ بندی دانشگاه ها موجب سرخوردگی آنها می شد البته به دلیل محرومیت و عقب ماندگی تاریخی برخی از دانشگاه های علوم پزشکی، رقابت های حوزه آموزش، ممکن است عادلانه نباشد و امیدواریم که معاونت آموزشی وزارت بهداشت، اقداماتی را نسبت به کاهش بی عدالتی های موجود انجام دهد.


تنها مجموعه ای که کارش را هدفمند دنبال می کند، وزارت بهداشت است

دکتر هاشمی از تصویب و اجرای طرح آمایش سرزمینی در حوزه آموزش پزشکی به عنوان یکی از تصمیمات مهم و اثرگذار وزارت بهداشت یاد کرد و ضمن تقدیر از همکاری های شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های علوم پزشکی کشور، گفت: تنها مجموعه ای که کارش را هدفمند دنبال می کند، وزارت بهداشت است.


ضرورت نهادینه شدن طرح آمایش سرزمینی در سطح مدیریت کشور

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: بعد از گذشت 38 سال از انقلاب اسلامی، هنوز مشخص نیست که محور توسعه در استانهای غربی کشور مانند کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان، دامداری است یا کشاورزی یا صنعت. گاهی اوقات ماده اولیه تولید یک محصول را از عسلویه یا بوشهر به شمال غربی کشور منتقل می کنند و دوباره برای صادرات، به آبهای خلیج فارس می فرستند. بنابراین علیرغم تمام تلاش های انجام شده، هنوز طرح آمایش سرزمینی در مدیریت کشور، نهادینه و تعریف نشده اما دانشگاه های علوم پزشکی، ماموریت خود را به طور دقیق می دانند.

دکتر هاشمی ضمن ابراز خرسندی از راه اندازی دانشگاه های علوم پزشکی مجازی در کشور، یادآور شد: این دانشگاه ها هنوز در مرحله مقدماتی قرار دارند و در صورتی که در سالهای آینده، بهتر معرفی شوند، استقبال از آنها نیز افزایش می یابد.


قدردانی از دولت و معاونت آموزشی وزارت بهداشت

وزیر بهداشت با اشاره به عدم وجود مشکلات و دخالت ها در آزمون های پزشکی در دولت یازدهم، گفت: از دولت و معاونت آموزشی وزارت بهداشت به دلیل اقدامات ارزشمندی که انجام دادند و البته اقدامات بدی که انجام ندادند، تشکر می کنم و شاهد بودیم که برخی نهاد ها، بی دلیل در آزمون های پزشکی دخالت می کردند و دکتر لاریجانی در این حوزه، ایستادگی کرد و از حق و حقوق مردم دفاع کرد.


در دولت یازدهم از راه اندازی رشته های جدید در دانشگاه های غیر پزشکی، جلوگیری شد

دکتر هاشمی تصریح کرد: در دولت یازدهم از راه اندازی رشته های جدید در دانشگاه های غیر پزشکی، جلوگیری شد و دانشگاه آزاد اسلامی همراهی بسیار خوبی با وزارت بهداشت داشت و کاهش ظرفیت از 30 به 9 هزار نفر در رشته های پزشکی، به کیفیت بیشتر آموزش در این دانشگاه، کمک می کند.

با معیارهای مشخص، می توانیم در مورد عملکرد دانشگاه های علوم پزشکی، قضاوت و ارزشیابی کنیم

وزیر بهداشت با اشاره به توجه معاونت آموزشی وزارت بهداشت به تدوین استانداردهای مورد نیاز، گفت: خوشحالیم که برای اولین بار اعتبار بخشی در حوزه آموزش، راه اندازی شد و در حال حاضر با معیارهای مشخص، می توانیم در مورد عملکرد دانشگاه های علوم پزشکی، قضاوت و ارزشیابی کنیم و دانشگاه ها نیز برای تغییر وضعیت و ارتقای خود، امیدوار باشند و تلاش کنند.

دکتر هاشمی روند بین المللی سازی علوم پزشکی ایران را بسیار مناسب عنوان کرد و افزود: خوشبختانه بیش از 1000 برنامه آموزشی در سامانه آموزش پزشکی ایران تعریف شده و امیدواریم که شاهد جذب دانشجویان خارجی بیشتری در دانشگاه های علوم پزشکی کشور باشیم.


می توانیم ظرفیت تربیت دانشجویان بین الملل را به تعدادی از دانشجویان ایرانی خارج از کشور، اختصاص دهیم

وزیر بهداشت اضافه کرد: می توانیم ظرفیت تربیت دانشجویان بین الملل(20 درصد ظرفیت) را به تعدادی از دانشجویان ایرانی خارج از کشور، اختصاص دهیم و از این مسیر می توان برای دانشگاه های علوم پزشکی، ثروت تولید کرد به شرطی که درآمدهای حاصل از آن را به معاونت آموزشی دانشگاه اختصاص دهند و اگر خانواده ها برای فرزندان خود که در برخی از دانشگاه های خارج از کشور پذیرش شده اند، سالانه 50 تا 60 هزار دلار برای آن هزینه می کنند می توانند این هزینه را در دانشگاه های علوم پزشکی داخل کشور صرف کنند چراکه موجب آرامش خانواده ها و استفاده حداکثری از ظرفیت قانونی پذیرش دانشگاه ها خواهد شد.

دکتر هاشمی تاکید کرد: در دولت یازدهم، بجای اینکه هیات های ایرانی برای تایید مدارک علمی به سایر کشورها بروند، رنکینگ(درجه بندی) دانشگاه های دنیا مبنای کار قرار گرفت و برای ایرانیانی که برای تحصیل به خارج از کشور می رفتند و خانواده هایی که مشکلاتی برای فرزندانشان به وجود می آمد، آرامش ایجاد شد.

وزیر بهداشت اظهار داشت: نمود اقدامات حوزه آموزش در مقایسه با حوزه های درمان و بهداشت، کمتر است اما این اقدامات بهترین گام در جهت ارتقای سلامت مردم است و امیدواریم که بتوانیم ورود به رشته های علوم پزشکی را اصلاح کنیم.
دکتر هاشمی تاکید کرد: ورود به رشته های علوم پزشکی بدون ارزیابی رفتار افراد، به مصلحت نیست و بخشی از گرفتاری ها و بی اخلاقی ها، ناشی از آن است و باید ورود به این رشته ها همراه با گزینش باشد زیرا مردم، گروه های پزشکی را محرم اسرار و زندگی خود می دانند البته گزینش در برخی از رشته های تخصصی از امسال آغاز می شود.

وزیر بهداشت در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به حلول ماه شعبان و فرا رسیدن اعیاد شعبانیه، گفت: امیدواریم که مردم در این ماه عزیز و در انتخابات پیش رو، مسیر عقلانیت و استفاده از تجربیات گذشته و بین المللی را انتخاب کنند تا شاهد عزت و مجد کشور و انقلاب اسلامی باشیم.
گفتنی است در این همایش از 7 دانشگاه علوم پزشکی ایران، همدان، جندی شاپور اهواز، اصفهان، کرمانشاه، ارومیه و تهران  به دلیل کسب رتبه های برتر در اعتبار بخشی آموزشی، تقدیر شد